Επιδοτούμενα σεμινάρια της «αρπαχτής»

Μαθήματα κατάρτισης στις νέες τεχνολογίες, με κλειστά κομπιούτερ, ανύπαρκτες παρουσίες και ψεύτικα πιστοποιητικά

Της Λινας Γιανναρου

Αυτό το ρεπορτάζ δεν έχει στοιχεία. Τα ονόματα και οι φορείς που εμπλέκονται βρίσκονται φυσικά στη διάθεση της «Κ», ωστόσο η δημοσιοποίησή τους θα δημιουργούσε σημαντικό πρόβλημα σε λάθος ανθρώπους. Εξάλλου, στην ιστορία κατασπατάλησης κοινοτικών χρημάτων που θα διηγηθούμε, οι λεπτομέρειες δεν έχουν ενδιαφέρον – περισσότερο είναι δηλωτική της αντίληψης «όσα αρπάξουμε» που φαίνεται ότι, παρά τα όσα έχουν συμβεί, δεν έχει εγκαταλειφθεί.

Η πρόσκληση-προκήρυξη είχε φτάσει στο μέιλ του Γ.Χ. πριν από περίπου δύο χρόνια. Ο επαγγελματικός σύλλογος της περιφέρειας, στον οποίο ανήκε, συνδιοργάνωνε ένα επιδοτούμενο επιμορφωτικό σεμινάριο για την κατάρτιση των εργαζομένων στις νέες τεχνολογίες. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνταν να δηλώσουν συμμετοχή σε συνεργαζόμενο με τον επαγγελματικό φορέα ΚΕΚ. Μολονότι από την αρχή καχύποπτος, ο Γ.Χ. εκδήλωσε αμέσως ενδιαφέρον. Τα 800 ευρώ που θα έπαιρναν οι συμμετέχοντες δεν είναι αμελητέο ποσό στις μέρες μας – εξάλλου οι γνώσεις του στα νέα μέσα ήθελαν ξεσκόνισμα.

Μεγάλη αναμονή

Ακολούθησε μεγάλη περίοδος αναμονής. Οι αλλεπάλληλες κρούσεις του στον επαγγελματικό του φορέα είχαν πάντα την ίδια απάντηση: «Περιμένουμε να απεγκλωβιστούν τα κονδύλια». Τελικά, πριν από λίγο καιρό, ειδοποιήθηκε για την έναρξη του προγράμματος.

Το μάθημα θα γινόταν σε ένα από τα μεγαλύτερα ΚΕΚ της πόλης. Ολες οι αίθουσες ήταν εξοπλισμένες με κομπιούτερ τελευταίας τεχνολογίας. Καθώς καθόταν στη θέση του -μαθητής πάλι στα 40- την πρώτη ημέρα του προγράμματος, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι τα κομπιούτερ αυτά δεν θα άνοιγαν ποτέ.

Η πρώτη ημέρα κύλησε ομαλά, ο δάσκαλος -καθηγητής σε ΙΕΚ- φαινόταν κατηρτισμένος και όλα έδειχναν ότι ίσως και κάτι να έβγαινε από αυτή την εμπειρία. Ωστόσο, η εντύπωση αυτή δεν κράτησε πολύ. Το πρώτο που τον ανησύχησε ήταν ότι παρατήρησε στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα το όνομά του κάτω από ημέρες που δεν είχε παρακολουθήσει μάθημα. Οταν ρώτησε το γιατί, ενημερώθηκε ότι δεν πρέπει να ανησυχεί, «απλώς επειδή άργησαν να εκταμιευθούν τα χρήματα, έχουμε συμπτύξει το πρόγραμμα για να γίνουν νωρίτερα οι πληρωμές». Επίσης, καθημερινά, στο βιβλίο σημειωνόταν ότι οι συμμετέχοντες έχουν παρακολουθήσει περισσότερες ώρες.

Τις επόμενες ημέρες, οι μαθητές αραίωναν. Από 25 άτομα στην αρχή, κατέληξαν να συγκεντρώνονται βία 10. Οσο για το μάθημα, σκέτος χαβαλές. Τη μία η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από την πολιτική κατάσταση, την άλλη οι «μαθητές» αντάλλασσαν επαγγελματικές εμπειρίες της κρίσης. Τα νέα μέσα πάντως παρέμεναν ανεξερεύνητο έδαφος.

Το διάλειμμα κρατούσε πάνω από μισή ώρα, ενώ σε πάνω από δύο περιπτώσεις, αφέθηκε να εννοηθεί ότι δεν χρειάζεται να ξαναμπούν στην αίθουσα. «Ωραία μέρα για καφέ», τους είπε ο δάσκαλος συνωμοτικά. «Κι αν γίνει έλεγχος;», ρωτούσαν οι πιο αφελείς. «Γιατί, πότε γίνεται έλεγχος απογεύματα στο Δημόσιο;», ήρθε αποστομωτική η απάντηση.

Τα παιδιά της πιάτσας

Ο Γ.Χ. πάντως, σε κάποιες πιο χαλαρές στιγμές στην αίθουσα ή τους διαδρόμους, έμαθε και μερικά πράγματα της πιάτσας. Μάθημα νούμερο ένα: «Αν κόβεις όλες τις αποδείξεις, είσαι κορόιδο». Εκεί κατέληγε η συζήτηση μεταξύ των συμμαθητών. Μάθημα νούμερο δύο: Πώς καταλαβαίνεις εάν ο εφοριακός που ήρθε για έλεγχο χρηματίζεται. Επιγραμματικά, βάζεις μερικά χρήματα στο βιβλίο. Αν ο ελεγκτής φύγει και τα χρήματα λείπουν, σημαίνει ότι λαδώνεται. Αν σου πει κάτι ξέχασες εδώ, σημαίνει ότι δεν χρηματίζεται. Αν τα πάρει και σου πει «έχουμε κάποια θεματάκια ακόμα», σημαίνει ότι θέλει κι άλλα.

Η προκήρυξη του προγράμματος προέβλεπε επίσης την εκπόνηση εξατομικευμένης μελέτης από ειδικό σύμβουλο για κάθε έναν από τους συμμετέχοντες. Θα περιελάμβανε, υποτίθεται, συμβουλές για τις επιχειρηματικές τους κινήσεις ύστερα από συνεργασία του συμβούλου με την κάθε επιχείρηση. Αυτή η συνεργασία δεν υπήρξε ποτέ, το μόνο που έκανε ο Γ.Χ. ήταν να συμπληρώσει ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τη δραστηριότητά του. Εχει την αίσθηση ότι αυτή θα είναι η μοναδική πηγή στοιχείων για τη σύνταξη της μελέτης.

Η δουλειά πάντως έγινε. Η επιδότηση για κάθε καταρτιζόμενο ξεπερνά τις 3.000 ευρώ, που μοιράζονταν μεταξύ των συμμετεχόντων, του ΚΕΚ και του συμβούλου. Για το συγκεκριμένο τμήμα, ξοδεύθηκαν χοντρικά 80.000 ευρώ. Αγνωστο πόσα φαγώθηκαν σε άλλα ΚΕΚ όπου «έτρεξε» το ίδιο πρόγραμμα.

Ανεργοι νέοι, όμηροι των ΚΕΚ

«Πόσα παίρνει το κεφάλι για την αρπαχτ… εμμ voucher, ξέρουμε;». Στα φόρουμ για ανέργους, οι συζητήσεις για τα διάφορα επιδοτούμενα προγράμματα που «τρέχουν» δίνουν και παίρνουν. Τελευταία, το ενδιαφέρον μονοπωλεί η επιταγή εισόδου στην αγορά εργασίας για ανέργους 18-29 ετών, το περίφημο voucher. Πρόκειται για επιδοτούμενο πρόγραμμα κατάρτισης του ΟΑΕΔ για εκπαίδευση 80 ωρών και εργασία πέντε μηνών (πρακτική άσκηση). Το συνολικό επίδομα ανέρχεται στο ποσό των 2.700 ευρώ για αποφοίτους ΑΕΙ/ΤΕΙ και 2.400 ευρώ για τους υπόλοιπους.

Πεδίον δόξης λαμπρόν για κάθε είδους επιτήδειους. Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, διάφορα ΚΕΚ έχουν προχωρήσει σε εκστρατεία παραπληροφόρησης των ανέργων, διαδίδοντας ότι μόνο μέσω αυτών μπορούν να αιτηθούν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Στη συνέχεια, σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, «χρησιμοποιώντας τα προσωπικά δεδομένα των ανέργων, υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση για λογαριασμό τους, και σκοπίμως παραλείπουν να τους γνωστοποιήσουν τον μοναδικό κωδικό ΚΑΥΑΣ (Κωδικός Αριθμού Υποβολής Αίτησης Συμμετοχής). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, διαμορφώνεται ένα ιδιότυπο καθεστώς “ομηρίας” των ανέργων και επιχειρείται η χειραγώγησή τους με την παραβίαση του προβλεπόμενου δικαιώματός τους να επιλέγουν ελεύθερα τόσο τον πάροχο όσο και το πρόγραμμα κατάρτισης με γνώμονα την αξιολόγηση της προσφερόμενης ποιότητας, τις ιδιαίτερες ανάγκες και την εξειδίκευσή τους, τις δυνατότητες και τις προσδοκίες τους».
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_11/08/2013_529749

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s